8 februari 2015

Helgbilden

Solen sken så jag begav mig ut för att få lite vårkänning.

 Fullt med sångsvan och gäss som betade på åkrarna.


Vid kusten blåste en iskall vind.

Men jag hittade en fin fikaplats i lä.


Lite vårkänsla blev det allt när en ejdertonåring ställde sig på en sten framför mig. Huvudets raka profil är typisk för ejder. I viken simmade en så vacker ejderhane, guding, i finaste vårdräkten. Ejderns ankomst är ett tidigt vårtecken.

Ni observerar väl att det inte finns en gnutta snö kvar? Nu väntar jag på tussilago!
helgbilden

15 kommentarer:

  1. Wow, vilken vårkänning du bjuder på, lite skillnad mot här! Fint med alla fåglar. Ha en bra vecka. /Lotta

    SvaraRadera
  2. Tackar för den bildkavalkaden utan minsta gnutta snö. Åsså fick jag lära mig ett och annat också - bl att svanar kan sjunga. och att ejder är ett tidigt vårtecken. Jo, jag tackar än en gång:-)

    SvaraRadera
  3. Vad härligt att se vår!! Den är ännu långt borta i norra delen av landet.

    SvaraRadera
  4. En härlig helg med vårkänsla och inte ett spår av snö!

    SvaraRadera
  5. Härligt och ju mer jag tittar runt så inser jag att min planet är annorlunda och att Sverige är ett otroligt långt land. Fina bilder och jag njuter av att se hur annorlunda det kan vara.

    SvaraRadera
  6. Ser vårartat ut. Det finns alltså hopp! :)

    SvaraRadera
  7. Man blev nästan förvånad över att det inte finns någon snö. Det har varit blåsig med kalla vindar även här i Ösmo.

    SvaraRadera
  8. Ohh, vårtecken! Förstår att du gillar det, men här går vintern in i sin allra finaste tid, så jag hoppas våren håller sig borta ett tag!

    SvaraRadera
  9. Första bilden är det verkligen vår i! Å vilken ljuvlig känsla! Jag såg märkligt nog buskgrenar som var på väg att slå ut idag. Verkligen på väg att slå ut. Blåsten var det ingen vår i här heller. Riktigt isande kall var den.

    SvaraRadera
  10. En antydan om vår,eller hur? Elisabeth

    SvaraRadera
  11. Fina bilder från din helg! Om man bortser från den bitande vinden har det varit lite vårkänsla här också!

    SvaraRadera
  12. Fina bilder, fikaplatsen såg väl använd ut :)

    SvaraRadera
  13. Verkligen vårkänsla i dina bilder! Fina, ljusa bilder!

    SvaraRadera
  14. Ja betydligt mer vår hos dig än här! Jag blev glad för lite takdropp :)

    SvaraRadera
  15. Underbara vår, välkommen =)

    SvaraRadera