30 juli 2015

Äntligen! Tredje gången gillt! De lyckades!

Jag vet att många har hållit tummarna för att det trägna rörhönsparet skulle lyckas med sitt tredje försök att häcka. Jag passerar boet med de tappra fåglarna nästan dagligen. De har legat där i ur och skur.

Idag var det dags! En liten, alldeles nykläckt, dunboll klev omkring bland grenarna.

Fem stycken, fick jag det till. Dessa söta små med alldeles för stora fötter.

Kolla de små vingarna! Föräldrarna höll sig nära och matade de små.

En liten unge låg kvar i boet och lämnade det inte trots att föräldrarna lockade.

I stället fick en av föräldrarna återvända och även den i boet fick mat. Sen kallades de andra ungarna in och fick lite värme när föräldern la sig över dem på boet.
Så långt är allt väl. Nu ska bara de små klara sig från kråkor, trutar och råttor. Fortsätt att hålla tummarna!

8 kommentarer:

  1. Beautiful Moorhen chicks, they are cuddlesome.

    SvaraRadera
  2. Beautiful Moorhen chicks, they are cuddlesome.

    SvaraRadera
  3. Jag håller tummarna, så otroligt söta de är!

    SvaraRadera
  4. Nu får jag ju nästan tårar i ögonen. Vilken underbar solskenshistoria. Säger bara YEEESSSSSS och tackar att du följde upp den söta lilla familjen och visar resultatet.
    Å japp, jag fortsätter hålla tummarna så att ungarna klarar sig!

    SvaraRadera
  5. En riktigt solskenshistoria !!!! Jaha, det skrev visst BP också men det kom faktiskt spontant innan jag läste hennes rader ! Klart jag håller tummarna och tycker du är fantastisk som följer det hela och delar med dig till oss andra. Helt underbara bilder på de små fjuniga bollarna och de ihärdiga föräldrarna.
    Ha en skön helg där du är, här är det varmt vill jag lova, lite för varmt och då är det verkligen hett ;-)

    SvaraRadera
  6. Vilka små sötnosar och jag fortsätter att hålla tummarna! :)

    SvaraRadera
  7. Endelig, så flott. nå ble jeg glad på fuglenes vegne.
    Deilig å se serien.
    Klem
    og du:
    http://www.starbear.no/mormor/2015/08/03/skatoy-rundt-i-regnvaer/

    SvaraRadera
  8. Roligt att följa den här historien även om det nu blev baklänges jag läste :) hoppas på fortsättning nu!

    SvaraRadera