3 februari 2016

Uganda- fåglar 2

Det finns massor av fågelarter i Uganda. Min fågelbok rymde 1500 arter.



Kolibri finns i Amerika. I Afrika motsvaras de av solfåglar. De är lika färggranna och lika hopplösa till att få att sitta stilla! (Scarlet-tufted sunbird, Green-headed sunbird.)


Färggranna är också de många kungsfiskarna. (Malachite king-fisher)




Och många vackra biätare. Även parasiter på bufflar tycks smaka. (Carmine bee-eater)



I avdelningen fula fåglar kvalar såväl maraboustork som gamar in. Alla är de asätare (Marabou stork, Rueppell's griffon)

Konstiga fåglar finns det, som en musfågel. (Speckled mouse-bird)

Och så finns de de som äter möss. (Bateleur)

En del fåglar ser inte riktigt verkliga ut. Rosa pelikaner påminner om marsipanfigurer. (Pink-backed pelican)

Fortsättning följer.

3 kommentarer:

  1. Med tanke på att det finns 1 500 arter i Uganda så har du några inlägg kvar om man säger så. Å Gärdsmygen kommer att vara salig, jag lovar:-)

    Musfågeln äter alltså inga möss, medan Bateleuren gör det, konstigt;-)

    Åsså älskar jag bilden på fågeln som mumsar i sig parasiter på bufflarna. Bufflar ser ut som om dom hade mustaschen på huvudet;-)

    Å varför är asätare alltid så fula - egentligen...

    En toppen serie! Mera, tack:-)

    SvaraRadera
  2. Oj, vilka fantastiska bilder och så otroligt många fågelarter det finns ! Den färgstarka fågeln på buffelryggen är bara för härlig. Så himla skickligt fångat liksom de övriga. Tycker du skapat en väldigt spännande och intressant bildserie.

    SvaraRadera
  3. Nu ändrar jag mig... Jag hade nog vågat mig till Uganda om jag fick se och fota så här fina och spännande fåglar! Fotot på kolibrin där fågeln matchar växterna i grönt orange var otroligt vacker. Kul att ha sett gamar i verkligheten, själv kan jag bara relatera till gamar genom gamarna i Djungelboken; "vad ska vi hitt på?", "vet int"

    SvaraRadera