20 juni 2016

Dramatik i dammen?

Den 8 juni upptäckte jag det här sothönsredet med sex ägg. Jag tänkte följa utvecklingen.

De har ruvat troget. Men igår när jag passerade var boet tomt. Det stod en vuxen sothöna bredvid och tittade, liksom jag. Inga ungar i dammen. Plundrat, sannolikt. Det här blev ingen lyckad häckning.

När jag passerade, i eftermiddags, såg det ut så här! Spännande att se vad det ska bli av detta. Nytt försök? De ger sig inte så lätt. Kanske bara ett bra ställe att vila sig på? Vi får se. Fortsättning följer.

5 kommentarer:

  1. Hoppas de lyckas bättre andra omgången, men det är verkligen ingen skyddad plats de valt!

    SvaraRadera
  2. Spännande att följa. Stackarna, hoppas det fr bra nu men det ser väldigt oskyddat ut.

    SvaraRadera
  3. Oj, oj. De är sårbar fåglarna. Men är det inte så att sothönans ungar lämnar sitt bo dagtid? Försökte tänka positivt att de kanske är ute på vift ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. De borde ha synts, eftersom båda de vuxna fanns där. Jag tror att äggen/ungarna blev mat för trutarna.

      Radera
  4. Det gick bättre för rörhönsfamiljen. Nu håller jag tummarna att din uppföljning blir mera positiv. Gillar din rapportering!

    SvaraRadera