21 januari 2018

Snöig söndag

I natt kom det lite snö och lyste upp världen. Den här snögubben var anpassad till mängden snö.


Hägern var väldigt orädd. Den brydde sig inte om att jag stod på ena sidan dammen och att det gick folk på andra sidan också.


Den hade sällskap av en massa storskarvar i olika åldrar. Det finns gott om fisk i dammen så det räcker till dem alla.

Och jag vill absolut att fisken ska räcka till den här. Kungsfiskaren. En liten turkos juvel som inte alls ser ut att höra hemma i vår del av världen. Lika roligt att se den varje gång den sveper fram över vattnet.

Ekorrar verkar det finnas väldigt gott om i vinter. I det här hålet satt det en kattuggla i våras.

Allt tycks vänta på varmare tider.

Rhododendron klarar lätt lite snö. Knopparna är stora.

Vintergäcken är efterlängtade. Inte bryr de sig om snön. Nu har de bestämt sig för att komma upp!

4 kommentarer:

  1. Wow! har du fotat Kungsfiskaren!!!!?? Häftigt! Vet att den finns utmed Ätran här i stan också, men har aldrig lyckats se den. Det vore en lycka att få se den. I fredags stod jag utmed ån och betraktade en gärdsmyg på nära håll länge. De är så otroligt söta. Och precis som vi skrivit förut. I år är de rikliga till antalet.

    SvaraRadera
  2. Snögubben är ju så söt:-) Antar att du byggde den alldeles själv. Underbart med personer som har barnasinnet i behåll:-)
    Kungsfiskaren är ju en helt fantastisk skapelse, en färgkick i skogen. Har aldrig sett den fågeln. Den är verkligen vacker.
    Kurre är såååå söt, men vår "husekorre" utanför köksfönstret har inte visat sig där i vinter. Han har väl dragit vidare, då vi inte får mata varken fåglar eller ekorrar, på grund av risk för råttor.

    SvaraRadera
  3. Fina bilder! Jag har aldrig sett en kungsfiskare med egna ögon. Superläcker!

    SvaraRadera
  4. Verkligt fina bilder :) helt enligt tradition här inne hos dig.
    Kungsfiskare har jag ännu inte lyckats se irl - men det kan ju bero på mitt bristande tålamod ;) Men det skulle jag aldrig erkänna!
    Önskar dig en fin helg. Hoppas solen lyser på dig!

    SvaraRadera