8 april 2019

Bhutan- del 10, sista, Tiger's Nest

Jag hade en altan och vacker utsikt från mitt rum. Tyvärr blåste det rakt igenom de tunna fönstren så det var bara till att dra för gardinerna om jag ville behålla de 12 graderna i rummet. Men i alla rum på resan fanns det vattenkokare och även dricksvatten på flaska. God service. Bara annorlunda!

















Sista dagen gjorde vi en vandring upp till klostret Taktsang Lhakhang på 3140 möh. Det är ett mycket viktigt kloster. Dit kom Guru Rimpoche flygandes på en tiger, när han skulle införa buddismen till Bhutan. Han landade på en klippa och där byggdes det ett kloster som är känt som Tiger's Nest. Vi förstår att klostret måste ligga där uppe i molnet någonstans.


Om man inte har någon tiger att flyga på så får man gå. Stigen är brant. På mindre än 3 km ska vi upp 600 höjdmeter. Den höga höjden gör det inte lättare.


Halvvägs upp ser vi alla böneflaggor och förstår att här borde vi sett klostret. Men molnen envisas ligga kvar.

Äntligen lyfter molnen lite och vi anar målet på klippan till höger.

Stigen planar ut.

Snart står vi i ögonhöjd med klostret. Det känns som att vi är så nära att vi kan ta på det.


Då går det nedåt! En oändlig mängd trappsteg.



Sedan är det till att klättra upp igen. Men det är det värt.

900 m hög är klippväggen. Uppe i templen finns bild på Guru Rimpoche på tigern. Även grottan, mera ett hål marken, finns kvar. Där lär han ha suttit och mediterat.

Utsikten där uppe ifrån, över Parodalen, är magnifik.

Så går vi då alla trappstegen upp igen.

Molnen har lättat så nu syns klostret till och med nere vid platsen där bussen står. Kanske var det bra att vi inte såg från början hur långt det var. Och hur högt upp det låg.


Innan vi lämnar Bhutan besöker vi Kichu Lakhang. När vi var i Bumthang besökte vi ett av 108 kloster som var byggda för att nagla fast en demon. Även detta är byggt av Songtsen Gampo på 600-talet och är det andra av de tempel som håller fast demonen. I Bumthang höll det fast hennes vänstra knä. Det här håller fast hennes vänstra fot. Resten av demonen finns i Tibet. Känns bra att veta att demonen är under kontroll!

Med det slutar min berättelse från en mycket intressant resa i ett mycket udda land. Lite overkligt sagoland, lite otakt med tiden. Helt underbart. En av mina bästa resor.

2 kommentarer:

  1. Som jag sa förut, jag älskar åka snålskjuts. Idag är jag speciellt tacksam för det måste jag säga, för jag undrar om min kondis hade räckt för den vandringen. Nerför är det liksom inga problem, men uppför och speciellt trappor är inte min styrka!

    Det klostret var/är verkligen otillgängligt och osynligt;-) Men helt FANTASTISKT. Ett konstverk det också. Tänk att bara transportera byggmaterialet till det stället. Helt otroligt!

    Som jag skrev förut så tyckte jag ju också att din rapportering från Bhutan var den bästa av alla reseberättelser jag läst här hos dig. Du verkar instämma helt där. Och du har såååå rätt - Bhuton liknar ett sagoland.

    Tusen tack för att jag fick följa med:-)

    SvaraRadera
  2. Tack för alla fantastiska bilder! Vilken resa, späckad med spännande upplevelser!

    SvaraRadera