5 april 2019

Bhutan- del 7, den Gudomlige galningen, Punakha - Thimphu

Nog finns det mycket märkligt inom religioner. Bhutan har sin the Divine Madman, den Gudomlige Galningen, deras högt äskade Lama Drukpa Kuenley. Jag hade noterat att det fanns målningar av erigerade penisar på många, många hus. De är alltså symboler för honom och skyddar huset och dess innevånare. Bl a slog han ihjäl en demon med sin penis.




Från hotellet kunde jag se templet Chimi Lakhang, byggt till hans ära, på den lilla kullen. Byn heter Messinah och stigen dit går mellan risfälten.




 I byn finns det penisar i alla färger och former!!













Figuren över penisen är Garuda, hälften människa hälften örn. Också en viktig symbol i buddism.

Kanske såg Drukpa Kuenley ut så här. Han vandrade fram med sin hund, sjöng och dansade, uträttade mirakel, dödade demoner, förförde kvinnor och förkunnade buddismen så att vanliga människor skulle förstå den.

För buddister gäller det att komma ur återfödandets cirkel och kunna nå himlen, Nirvana. Där vägledde laman. Många och intensiva böner är en nödvändighet. Därav alla dessa bönekvarnar, radband mm.

Den chorten som ligger till höger reste laman över sin hund när den dog. Längre bak är själva templet, byggt av en släkting till honom.




Så lämnar vi Punakha och åker upp över passet Dochu La, 3150 möh. Uppe på passet är det byggt 108 chortens. Hade det varit riktigt klart väder hade vi haft en magnifik utsikt över snöklädda toppar runt 7000 m höga.


Så kommer vi till huvudstaden Thimphu på 2350 möh. ca 90 000 inv.


Över stan vakar en gigantisk Buddha. Mer än 50 m hög.

Dyrt att röka på hotellet! Nedanför hotellet har jag sällskap av 13 hundar och en ko.

1 kommentar:

  1. Precis som du förutspådde skrattade jag mig igenom hela inlägget. Nu förstår jag - hahaha!
    Tänk dig alla dessa "glada" och naivistiska penisar någon annanstans - här i Sverige till exempel. De skulle tas bort inom nolltid. Hahaha, vilken kulturkrock - igen alltså.
    Gillar verkligen Bhutan, ett u-land som överraskar på alla möjliga och omöjliga sätt.

    LOVE IT!

    PS1. Det som inte "kulturkrockar" är rökförbudet. Med tanke på att Bhutan är ett u-land borde rökning ju vara tillåten, men icke. Där är landet på samma nivå som Sverige i alla fall;-) DS1.

    PS2. Påminn mig bara att INTE åka till Bhutan irl. Vädret, vägar utan skyddsräcken, hotell med 10 grader i badrummet, rökförbud, ingen alkohol förutom konstiga drinkar med lika konstiga ingredienser med mera, med mera. Älskar alltså att åka snålskjuts med en vinare bredvid mig;-) DS2.

    SvaraRadera