15 maj 2019

Veckans ord- staty


Tänkte att jag skulle göra det lätt för mig och åkte ut till Sofiero.


Där har nyss öppnats en utställning om Carl Milles.



Han gjorde väl statyer? Eller räknas det som skulpturer? Nu blev det svårt.


Det här är jag i alla fall säker på är en staty. För att fortsätta på temat från föregående inlägg med Maos lilla röda så står här Karl Marx, i Trier i Tyskland.

Lenin dyker upp litet här och var fortfarande. Här står han i ett bostadsområde i ryska staden Barentsburg på Svalbard.

Detta gigantiska monument med Che Guevara på toppen, finns i Santa Clara på Kuba.
veckans ord

10 kommentarer:

  1. Här blev det en fin runda i skulpturella statyer, internationellt med fina intressanta bilder. Milles fick till det han,spännande med utställningen.

    SvaraRadera
  2. Vilken trevlig blandning av statyer från olika håll. En del av Milles verk känner jag igen från Millesgården i Stockholm men de övriga har jag inte sett på plats. Så tack för att jag fick mig en titt på dem.

    SvaraRadera
  3. När jag ser dina statygubbar på Lenin och Guevara kommer jag att tänka på ett tv-program från NordKorea. han vad han nu heter ledaren, hans ansikte och kropp visas överallt, både på bild och som staty. Hur tänker människan när folket svälter??? Tack för ett fint urval till temat

    SvaraRadera
  4. En riktigt salig blandning av statyer och skulpturer. Hade precis samma problem som du, vilket du ju också kommenterade hos mig.

    Du lyckades betydligt bättre med din samling än vad jag gjorde med min. Å dina bilder var ju så häftiga:-) Speciellt förtjust blev jag i bakgrunden till Leninstatyn:-)

    SvaraRadera
  5. Sådana fina bilder på statyer och skulpturer. Jag bor nära Millesgården och går ofta dit och njuter av parken. En del av hans skulpturer är ju rätt fula, men enastående konstverk.

    SvaraRadera
  6. Hade gärna gjort dig sällskap på den utflykten!

    SvaraRadera
  7. Statyer i all ära, men första bilden är bäst!

    SvaraRadera
  8. Det är verkligen vackert på Sofiero. Jag gillar blomsterrabattens färger som finns i förgrunden och en sån tur du har som har en hel utställning med både skulpturer och statyer. Alltså, vilka läckra hus det finns på Svalbard! De ser ut som att de är byggda av lego och är en lekfull bakgrund till statyn av Lenin.

    SvaraRadera
  9. Har besökt Karl Marx grav på Highgate Cemetary i London, finns en stor byst av honom där med. Han finns nog lite överallt, fina bilder.

    SvaraRadera
  10. Jag älskar också blomsterprakten på den första bilden! Färgerna är helt ljuvliga på blommorna i rabatten! Jag vet inte var som är skillnad på staty och skulptur, tycker det nästan är samma sak men det är det kanske inte??!?

    SvaraRadera