18 september 2019

Georgien, del 4, Svanetiregionen Ushguli

Vi byter ut bussen mot fyrhjulsdrivna bilar och åker upp till översta delen av Svaneti. Det är en del av vårt världsarv eftersom Ushguli har bevarat sitt unika medeltida utseende. Det finns ca 200 byggnader varav många är från medeltiden. Ushguli ligger på 2200 m ö h. Det är den högst belägna kontinuerligt bebodda byn i Europa.

Längs vägen har vi en fin utsikt över berget Ushba, 4710 m. Enligt legenden åkte Noak med sin ark på berget så att toppen gick av, innan han sedan gick på grund på Ararat!


Det har gjorts en prisbelönad film om livet i Ushguli. Den har spelats in i byn. De två huvudpersonerna är skådespelare men övriga är personer boende i byn.

Byn ligger långt från allfarvägen. Den är delad i två delar. Några promenerade gärna så vi gick från nedre Ushguli till övre, som vi ser här.




Nedre Ushguli är mera förstörd, naturkatastrofer. Det är svårt att reparera, trots att det är ett världsarv. Man har vare sig material eller kunskap att bygga upp tornen. De byggdes på 1200-t.

 Det är fantastiska byggnadsverk.



 Många hus är fint dekorerade.


 Livet tycks gå sin gilla gång.



Vi följer bäcken bort mot Övre Ushguli.




 Gentiana, vilda krokus och någon stor syrsa stöter vi på.


Så närmar vi oss övre Ushguli.

2 kommentarer:

  1. Helt otroligt! Är verkligen glad att du delar med sig! Hade faktiskt aldrig hört talas om Svaneti och Ushguli, så jag googlade lite;-)
    Fantastiskt att människor faktiskt fortfarande bor i detta ganska otillgängliga område och i dessa medeltida hus, speciellt med tanke på att där ligger snö hälften av året.
    Hur försörjer man sig där? Jordbruk? Finns elektricitet där? Internet? Ja, du ser, nu blev jag riktigt nyfiken.

    PS. Fantastiskt fina bilder, och syrsan var aningen otippad;-) DS.

    SvaraRadera
  2. Vilken fantastisk miljö, jag känner mig som tanten som sitter där o spinner eller vad hon gör, du upplever helt fantastiska platser på dina resor och jag förstår att du väljer dem med omsorg. Inga stränder på Kanarieöarna precis. Hade jag hälsan och plånboken full så skulle jag göra precis som du. Det är så man berikar livet, genom att se och uppleva så mycke som möjligt av olika kulturer, olika länder, möten med människor. O här sitter jag i glesbygden o får genom moderna tekniker ta del av dina resor, tack för det!

    SvaraRadera