19 september 2012

Ordlös onsdag- staty


Fler statyer finns på Ordlös onsdag

10 kommentarer:

  1. Artemis, fruktbarhetsgudinna, hittades vid utgrävningarna i Knossos och finns att beskåda på Arkeologiska muséet i Heraklion på Kreta. Hon är från tiden ca 1000 BC.

    SvaraRadera
  2. Denne damen hadde en funksjon, en gang i tide.
    Flott bilde.
    Ha en god dag :-)
    Mormor

    SvaraRadera
  3. Tack för info.
    Tyckte väl att det såg ut som en mycket gammal "tant". :)

    Glad onsdag!

    SvaraRadera
  4. Ja frugtbarheden lyser ud af hende ;-)

    SvaraRadera
  5. Här har vi en av mina favoriter ;) Hon brukar kallas den minoiska kulturens ormgudinna ibland ormprästinnan. Intressant är att kvinnan med ormar i händerna också finns som statyett från samtida nordisk bronsålder och senare tex på en gotländsk bildsten. Kanske har hon vissa drag gemensamma med grekernas jakt- och fruktbarhetsgudinna Artemis. Hoppas du inte misstycker min lilla utläggning, blev inspirerad av din fina bild bara :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trevligt att jag inspirerade dig! Jag känner igen Artemis från tidigare besök i Efesos. Däremot visste jag inte ev koppling till Norden. Intressant!

      Radera
  6. Fantastiskt välbevarad liten staty. Kul att se.

    SvaraRadera
  7. Undskyld dette sene svar. Jeg har haft så meget at lave i denne uge ;( Jeg siger tusinde gange mange tak for dit smukke bidrag til O.O. (Ordløs) og håber at du kikker ind senere i dag for det nye tema.

    Kram
    Mariane

    SvaraRadera