3 juni 2018

Junidag

Så fort allt gick i denna värme! Sommarblommor. Allt är nog ca tre veckor för tidigt.

Aklejan är nästan överblommad.

Pionerna börjar ge sig.

Och rosorna blommar för fullt. Så här brukar det se ut i midsommartid eller kring månadsskiftet. Det är en gammaldags ros, Vrams Gunnarstorp, med en underbar doft.

I dammen har även det andra sothönsparet lyckats få ut ungar. Det måste vara andra eller tredje försöket. Två små ungar tittar fram.

De andra paret har lyckats klara alla sina sju ungar.

Årets första smultron är avnjutet.
För övrigt är bästa platsen, i denna värme, i Öresund som nu håller 22 grader. Underbar tid!

4 kommentarer:

  1. Vilken färgbomb! Underbara bilder. Ja, först kom det ingenting åsså hände allt på en gång. Med vädret alltså. Hur konstigt som helst. Men jag klagar inte efter den obefintliga sommaren 2017 och den gråa trista vintern. Jag njuter. Tror nog att du gör det också:-)

    PS. Å dina personliga vänner sothönsen verkar vara envisa rackare. Härligt att följa deras liv:-) DS.

    SvaraRadera
  2. En helt underbar tid ja. Fina bilder, du ligger lite före... igår såg jag smultronblom här... kan tänka mig hur du njöt bland smultronen ��

    SvaraRadera
  3. Fina bilder som vanligt. Apropå 22 grader i vattnet, det var det här också härom dagen. Åtminstone 20. Så dagen därefter tänkte jag att jag hoppar i med hunden. Men då hade vinden vänt - 15 grader. Och imorse var det +8. +8! Vättern.

    SvaraRadera
  4. Så fina bilder! Jag har inte hittat utslagna prästkragar än.

    SvaraRadera