6 februari 2019

Veckans ord- skär

Vädret inbjuder verkligen inte till att ta några nya bilder. Dimman ligger tjock och fuktig. Typisk skånevinter. Arkivbilder igen från olika delar av världen får duga.

Riset skär man för hand, oftast med en skära. Bilden är tagen på Sulawesi.


Skärsår, fast som tatuering. Pojken fanns i Benin.

Skära elefanter finns väl inte men kycklingar! De här träffade jag på i Togo.

Nytänkande när det gäller arkitektur? Det här färgglada huset i gräll skär färg fanns i Albanien.
veckans ord

10 kommentarer:

  1. Intressanta varianter av skär!
    Fina foton och klurigt av dig :-)

    SvaraRadera
  2. Skulle gärna byta min stockholmsvinter mot din i Skåne. Men jag förstår att skånska vintermiljöer inte bjuder på skära eller andra fotomotiv.
    Ditt bidrag är suveränt! Skära toner från olika världsdelar. Jag tackar så mycket:-)

    PS. Skulle gissa att det absolut gräsliga skära huset i Albanien tillhörde en "nyrik". I forna öststater brukar man göra "det lilla extra" för att visa att man har kommit upp sig. DS.

    SvaraRadera
  3. Fantastiska bilder som vanligt! Skära kycklingar, haha, otroligt. Det finns visst skära elefanter, jag har burit en med mig ända från Amerikat. Vann ett jättestort gosedjur som inte gick ner i packningen så jag satt med en i famnen på planet. Dottern, 5 år, var överlycklig över presenten! Knallskärt hus är inte heller så vanligt. Lätt att hitta hem om man så säger...Där går dom på risodlingen med fötterna i vätan och jobbar. Jag är inte avundsjuk.

    SvaraRadera
  4. Underbart bidrag till temat. Nu blir jag sugen på att ut och resa. Då får man se och uppleva så mycket. Som alla dina skära saker. Ha det gott!

    SvaraRadera
  5. Bilder som säger något och de rosa kycklingarna var annorlunda, har jag aldrig sett och måste vara någon ras som vi inte har, eller. Den rosa byggnaden för mina tankar på hus i Spanien och ett i Finland som jag ryser när jag tänker på. En fin timring som de målat i en knallrosa lackfärg.

    Ja, tänk hur de skär och arbetar för hand med mycket i många länder och vi söker maskiner till allt så att vi slipper röra på musklerna överhuvudtaget, känns det som.


    SvaraRadera
  6. Vilka fina bilder som passar perfekt till temat. Jag kan inte föreställa mig vilket slit det måste vara att skörda ris med en skära. Fast vi använde ju lie för inte allt för många år sedan. De där tatueringarna är säkert uppskattade i Benin men det ser inte skönt ut att ha gjort dem. Bäst gillar jag de rosa kycklingarna, sådana har jag aldrig sett förut. Jättesöta!

    SvaraRadera
  7. Helt annan syn på ordet skär har du fått till - jätteintressanta bilder. Men den stackars pojken måste ha lidit medan han tatuerades. Tacksam över att jag inte behöver skära ris och stå i vatten och böja mig ner hela dagen. Det räcker med att städa hemma en dag för att jag ska få ont i ryggen. Huset är nog det skäraste jag sett!
    Ingrid

    SvaraRadera
  8. Jättesöta rosa kycklingar, sådana har jag inte sett tidigare. :-) Rosa huset var läckert och sticker ut i mängden. Tufft jobb att skörda ris.

    SvaraRadera
  9. Lätt och hitta hem med den färgen på huset. Tungt jobb för kroppen att skära ri Ha en bra kväll!

    SvaraRadera
  10. Så passande till temat :)

    SvaraRadera