20 februari 2013

Onsdagstema- underlagd

Wa-Na, här i dubbel upplaga (livs levande står han framför sin bild), är tjf kung (man kan inte enas om ersättare) över Lobifolket i  kungariket Wa i Ghana. Han har många byar och folk underlagda sig.
Kungarikena lever alltså kvar i Ghana, parallellt med det gängse statsskicket. Kungarna har en nära kontakt med sitt folk, löser problem, är talesmän etc. Ghana är en republik på stark frammarsch, ett av de länder som utvecklas mest i Afrika nu.

Fler tolkningar finns på onsdagstema

13 kommentarer:

  1. Underbar tolkning, och så lika!

    SvaraRadera
  2. Intressant och spännande! Finfin tolkning :)

    SvaraRadera
  3. Lite otäckt, den här såg ju faktiskt levande ut, var tvungen att kika riktigt nära.

    SvaraRadera
  4. Wow, vilken intressant bild!

    SvaraRadera
  5. Vad söt han är. I båda versionerna.

    SvaraRadera
  6. Åsså har han två skinnmattor under fötterna också;-)
    Kul att lära sig mera om Ghana. Det enda jag kan om Ghana är att de har duktiga fotbollsspelare, så det är perfekt att du fräschar upp min allmänbildning.

    SvaraRadera
  7. Intressant med lite info om Ghana. Totalt okänt land för mig men tack vare dina bilder börjar det få kontur.

    SvaraRadera
  8. Klockren bild på temat.

    SvaraRadera
  9. NYDELIG
    Og det ble underlagt nitid gransking av meg. Grunnet drakten :)
    Ha en fin kveld :)
    Mormor

    SvaraRadera
  10. Suverän bild! Min första association på underlagd var också att härskare har folk underlagda sig, men jag hade ingen bild på detta. Bra tolkning!

    SvaraRadera
  11. Kul att läsa lite om Ghana. Mina Aftika-kunskaper är skamligt dåliga. Och en mäktig man du visar!

    SvaraRadera
  12. Verkar vara en stor man detta - både i omfång och längd. Eller kanske är det allt tyg i klädseln som gör att han verkar omfångsrik.

    SvaraRadera