17 september 2015

Torsdagstema- I like

Jag gillar att strosa runt på Fredriksdals museum och trädgårdar. Det är ungefär som Skansen med en samling av gamla hus, olika skånska miljöer, genbank för gamla lantraser när det gäller djur, en botanisk avdelning och också genbank för gamla kulturväxter och en fantastisk fin rosenträdgård. Väl värt ett besök året om.

 Göingebocken håller koll.

Ett Linderödssvin gottar sig i pölen.

 På kronärtskockorna får de mindre djuren plats.


I rosenträdgården har de flesta rosorna blommat färdigt, men nyponen är nästan lika vackra.


Lysande röda taggar på en vingros.
torsdagstema

9 kommentarer:

  1. Underbar blandning av motiv! Vet inte om jag gillar grisen eller vingrosen bäst.

    SvaraRadera
  2. Genbank för lantraser, det gillar jag! Jag som har skaffat mig höns alldeles nyligen har börjat bli sugen på någon gammal lantras av höns, från genbank. Och snygg gris! Man ser grisar alldeles för sällan tycker jag. Undrar förresten om min kommentar på maratonloppet försvann..? Märkligt. Det måste ha hamnat i cyberspace.

    SvaraRadera
  3. Ja tänk att kunna vara en gris;-)

    Å vilka "konstiga" nypon. De är verkligen vackra och minst sagt annorlunda. Har aldrig sett sådana nypon. Här är dom runda.

    SvaraRadera
  4. Haha, man behöver inte fundera länge på varifrån uttrycket Smutsgris kommer! Getabocken däremot, den är så fin. Tills den går i brunst och lyfter på benet o pinkar i skägget för att göra sig oemotståndlig! Trevligt ställe du strosar på

    SvaraRadera
  5. Vackra bilder! Gillar särskilt de två första!

    SvaraRadera
  6. Jag älskar den sortens ställen, brukar vara rofyllt!

    SvaraRadera
  7. Ja, djuren ser ju också ut att trivas där. Skitgrisar..hahaha. Läckert med de röda taggarna! Trevlig helg! Lotta

    SvaraRadera
  8. Linderödssvinet ser ut att trivas gott i sitt spa.

    SvaraRadera
  9. Så fin en gris, likte den best. Ikke fordi de andre bildene ikke var bra, men det ser ut til at grisen har det supert.
    Ha en deilig dag og en klem :)

    SvaraRadera