9 februari 2016

Uganda- längs vägen

Uganda genom bilrutan! Det var ju en naturresa jag var på, men naturligtvis tittar jag även när jag åker mellan nationalparkerna.


Det är är presidentval denna månad. Museveni har varit president sedan 1986 men tycker inte att han är klar än. Han tar hela statsapparaten till sitt förfogande. Flera gånger mötte vi bilkaravaner med militär och polis. Då var det han som var ute. Jag läste i en av oppositionens tidningar att han nu hade skickat ut 5000 motorcyklister för att för att delta i valpropagandan. Utgången av valet är nog rätt given. Repressalier väntar om man röstar "fel". Det kommer knappast att bli ett rättvist val.


Marknadsplatser finns efter vägen. Marabustorkarna väntar alltid på någon rest. De äter allt!

 Skoaffär.


Vardagssysslor.




Standarden på vägarna varierar och trafiken är lite annorlunda.


I Nyabeya tittade vi in i en kyrka. Denna byggdes av polska flyktingar som fick en fristad här under andra världskriget. Det hade jag ingen aning om innan jag kom dit.

Motorcykeltaxi och minibus är de vanligaste transportmedlen.

Vi åkte genom utkanten av huvudstaden, Kampala, på väg till flygplatsen. Till höger såg det ut så här.

Till vänster fanns det här.

Det fanns stora fina hus också, men oftast bakom höga murar. Och trafiken genom stan trotsar all beskrivning. Den måste upplevas!

5 kommentarer:

  1. Det är ju en helt annan värld du visar upp, både bild- och textmässigt. Vissa bilder påminner om vardagslivet i Indien tycker jag.

    SvaraRadera
  2. Det är det som det stora problemet, samma president sen 1986 och röstar man inte "rätt" så straffas man. Fruktansvärt och dessvärre samma system i alltför många länder i just Afrika.
    Men vilka bilder !! Ojojoj.. marknadsplatsen med sitt stora utbud av frukt o grönt som samsas med stora råa köttstycken. Bilden på den enkla skoaffären är helt suverän ! Likaså kvinnorna som bär dunkarna på huvudet som om de vore fjärderlätta. Från dammig grusväg till asfalt och vilken vacker kyrka med en intressant historia ! Näst sista bilden på alla dessa hus där människor lever i sin vardag känns gripande.
    Nej, jag vill då inte uppleva trafiken, det räcker med hur det är här på Malta ;-)

    SvaraRadera
  3. Tack för att jag får följa med på dina äventyr! Och jag gläds åt att leva i en mer riktig demokrati när jag hör om valet i Uganda.

    SvaraRadera
  4. Jag är stum. Har titta på dina inlägg flera gånger om och kommer att göra det även med detta. Tack för att du delar med dig!

    SvaraRadera
  5. Intressanta miljöbilder!

    SvaraRadera