10 februari 2016

Uganda- människor / sista inlägget i serien

Folk i Uganda vill inte bli fotograferade. Det respekterar jag naturligtvis. Man tror att vi vill bara ha bilderna för att sälja dem. Vid ett par tillfällen var det ok att fotografera och där kommer mina bilder från.
Det som jag speciellt tar med mig från möten med människor är att ingen tiggde! Det tror jag aldrig har hänt mig förr i Afrika. Och jag har vinkat mig genom landet. Alla var väldigt vänliga.

Skrämmande, men spännande med besök!



De här bilderna är från byn där vi besökte hantverkaren med sina fina stolar. Dottern rensar majs.



I en annan by blev vi bjudna på fest. Vi välkomnades med sång och dans. Den lilla tjejen med sitt gosedjur var jätteduktig på att dansa.


Vad är det som fångar deras intresse, såväl gammal som ung? Jo, vi berättar om våra jobb!

Kvinnorna passade på att sälja några av de korgar som de hade gjort.




Den goda maten tillagades i kök som det här. Så såg det ut även i medelklasshem.


Alltid tråkigt när man skrämmer barn genom sin blotta närvaro! Tur att mamma finns. Se hennes fina frisyr!

Så är det dags att lämna landet. Största flygplatsen ligger utanför huvudstaden Kampala, i Entebbe, vid Viktoriasjön. Om utsmyckningen kan man ha synpunkter...

Tack alla ni som delar med er av era funderingar kring bilderna! Jag uppskattar det verkligen.

6 kommentarer:

  1. Så himla intressant och bilderna är som vanligt helt enastående!! Vilka känslor du förmedlar genom dina foton. Blir så glad när jag ser de leende, nyfikna och intresserade barnen. Blir också glad över att ingen tiggde. Tycker kvinnorna är vackra med sina fantastiska frisyrer och oftast väldigt färgglada kläder. Det är fattigt och förhållande väldigt enkla som köket du visar men människorna är vänliga och positiva. Det låter så helt underbart och visst önskar man att de kunde få det bättre. Dessa fantastiska människor som lever under usla omstänigheter men behåller sin värdighet. Synd att det var sista delen. Du måste packa väskan igen ;-)

    SvaraRadera
  2. Du är en enastående duktig fotograf Stare! Å det spelar liksom ingen roll om det är djur eller människor du fotar. I det här inlägget har du fångat "det": ansiktsuttryck, kläder frisyrer, ja, människor som inte poserar (förutom pojkarna) helt enkelt. Man liksom "känner" hur de lever och hur stolta de är. Hoppas de lyckades sälja något till er, eller att ni lämnade lite "dricks".
    Bilden med "halva" mamman och bebisen liksom den lilla rädda tjejen i mammans famn är mina favon.

    Eloge till människorna som trots att de är fattiga vägrade att tigga. Då håller man huvudet högt och är stolt!

    Precis som Anita så tycker jag också att det är himla synd att din serie är slut. Skulle nog kunna titta på betydligt fler bilder:-)

    SvaraRadera
  3. Så vackra porträtt! och jag gillar utsmyckningen på flygplatsen!

    SvaraRadera
  4. Vilka porträtt du förmedlar! Skulle precis som föregående talare kunna se fler inlägg.

    SvaraRadera
  5. Bilder som verkligen berör! Vilka porträtt!

    SvaraRadera
  6. Har suttit och läst ikapp nu och dina bilder berör väldigt mycket. Afrika lockar egentligen inte mig, men dina bilder gör mig nyfiken, vill se mer... Intressant!

    SvaraRadera