29 april 2023

Vår i dammen

 

Dags att kolla hur det står till med sothöns i dammen.


Tre bon visste jag att det fanns. Här ruvas det.


Och i bo nummer två också.

Men nummer tre blev en överraskning. Redan en unge! Det är ju nästan en månad tidigare än i fjor.


Till och med tre ungar visar sig! Hoppas de inte fryser ihjäl. Det var frost i natt och isande kallt i vinden idag.
Enstaka rörhönor finns, men jag har inte sett var de kan ha något bo. Det blir väl också en överraskning.


Hemma har jag fått en ny granne. Alldeles utanför porten, där en massa människor passerar, står en blomkruka.


I den har en gräsandshona tyckt att det är en lämplig plats att lägga sina ägg!


Här har hon väl tagit en kort paus. Hon är väldigt kamouflerad så jag tror hon får vara i fred. Folk lägger lite mat till henne. Hur ungarna sedan ska kunna ta sig till dammen över trafikerade gator återstår att se.

1 kommentar:

  1. Den där gräsandshonan är riktigt smart tycker jag. Eller så var hon desperat. Perfekt skyddad är hon och boet i alla fall. Raka motsatsen till sothönsen, som ligger där fullt synliga "for grabs". Kul att du dokumenterar fåglarna igen:-)

    SvaraRadera