31 mars 2019

Bhutan- del 2, Trashigang - Mongar

Trashigang ligger på 1150 m ö h. Från mitt rum kan jag se dzongen på sluttningen.

En dzong är dels en befästning dels ett kloster.

Innergårdarna är vackra och likaså de olika templen. I dem får man aldrig fotografera.

Vi var inte de enda besökarna.


Stan har en marknad och dit kommer nomader från området runt omkring och säljer/byter sina produkter.

Vilken otur att det var just en tisdag jag var där! Nåja. Det gällde uppenbarligen inte turister. Det fanns öl. För övrigt är alkohol, i form av hembränt, ett problem.



Vi lämnar Trashigang och tar oss vidare västerut. Böneflaggorna blir allt fler och uppe på passet Kori La på 2400 möh står de tätt.



Vi vandrar i förväg, känner doften av citrongräs som växer vid sidorna och hinner gå några km innan bussen plockar upp oss. Det finns bara denna väg så man kan inte gå vilse.


Vi kommer till staden Mongar på 1620 möh. Jag går huvudgatan ner och ser mängden böneflaggor.

Det pågår ett stort buddistiskt konvent.

Vi bjuds in av munkarna att få te och kakor och se på allt vad som händer.

Mongar är en liten stad med ca 4000 inv. På hotellet hade de aldrig haft så många gäster förut. Vi var 13 pers. De hade samlat släkt och vänner för att hjälpa till. Extra problem fick de när det inte fanns något vatten. Jag hade fått rum 302 men kunde inte hitta det. Det stod 204 på dörren! Dessutom fanns huvudströmbrytaren utanför dörren, bredvid ringklockan. Underbart med olika lösningar. Och de fixade det hela så fint.

Kungen igen och en bit av hans trontal. Om ni undrar över den lustiga mössan så är det faktiskt kungakronan, The Raven crown.

3 kommentarer:

  1. Vilken resa! Tack för att du bjuder oss hemmasittare på en del av dina utsökta bilder! Nu suger reslusten.

    SvaraRadera
  2. Heisann, så spennende reise!

    SvaraRadera
  3. Säger bara WOW! Byggnaderna är ju helt fantastiska och så otroligt färgglada. Och minst sagt annorlunda.
    Sedan undrade jag förstås varför man inte fick sälja alkohol på tisdagar. Antar att det låg något "religiöst" bakom, som shabbat i Israel till exempel.
    Böneflaggor visste jag inte ens att de fanns. Åsså vilken perfekt tajming att du fick uppleva ett buddha event.

    Vad jag gillar mest med Bhutan så här långt är absolut "huskonstruktionerna". Så otroligt vackra och exotiska för oss västerlänningar.

    Du gjorde uppenbarligen en gruppresa. Var det bara svenskar med och arrangerades resan av en svensk resebyrå, eller var de deltagare från flera länder?

    SvaraRadera