4 mars 2019

Veckans ord- brons


Denna vackra bronsfigur köpte jag i Bobo-Dioulasso i Burkina Faso av konstnären Yaya Traoré, numera etablerad konstnär i Paris. Den är gjord enligt Förlorade-vax-metoden (Cire perdue). Man modellerar en figur i vax och klär den med lera. När den bränns smälter vaxet som sedan hälls ut. Man smälter ner metalldelar till brons och häller det i hålet som har bildats i leran. När den har stelnat slås leran sönder. Har man då lyckats kan det bli så här! Varje figur är alltså unik.
veckans ord

14 kommentarer:

  1. Heisann, samme metode som de brukte i gamle Hellas fra den klassiske perioden.
    Så elegant skulpturen er. Kunstneren har fanga inn den typiske rytmen disse kvinnene har når de går med last på hodet!
    Måtte finne fram et kart og sjekke hvor Burkina Faso er, regna med det var Afrika, men hvor, det hadde jeg ingen aning om. Nå vet jeg det!

    SvaraRadera
  2. WOW! Här har jag lärt mig nåt nytt igen. Tack! Bronsfiguren är verkligen vacker och visar ju kvinnornas "verklighet" i många afrikanska länder. Att du sedan troligen sitter på ett konstverk som är värt en hel del är ju bara en bonus.

    SvaraRadera
  3. Häftigt! En vacker bronsfigur, som säkert bara kommer att bli allt värdfullare med tiden. För mig ny och intressant lärdom om hur den gjordes - tack för det!

    SvaraRadera
  4. Vilket arbete och vilken stor kruka hon bär på.

    SvaraRadera
  5. Vilket konstverk! Imponerande. Både till utseende och hur det tillverkades. Härligt att äga!

    SvaraRadera
  6. Fantastisk liten statyett. Och så utmärkt passande till detta inlägg!
    Ingrid

    SvaraRadera
  7. Häftigt konstföremål och en suverän souvenir!

    SvaraRadera
  8. Mange flotte bronsefigurer og statuer rundt om. De har sin egen sjarm.

    SvaraRadera
  9. Hva en sjarm, veldig edel.
    Takk for foto og interessant informasjon.
    Hilsen til deg. Viola

    SvaraRadera
  10. WOW säger jag bara, fantastisk figur, på alla sätt sett! En kvinna med vacker figur och en figur som är fint skulpterad!

    SvaraRadera
  11. En sån vacker staty och vilken intressant process för att få fram den. Här lärde jag mig något nytt igen. :-)

    SvaraRadera
  12. Vilken vacker pjäs!! Kul med lite kuriosa också, tack för den lektionen=)

    SvaraRadera
  13. En väldigt fin bronsskulptur och jag kan bara imponeras av hantverket. Att forma vax så där kan inte vara lätt alls. Jag visst inte att man kan göra så.

    SvaraRadera
  14. Man förstår inte vilket jobb det är innan man beskriver det och får se det på bild.

    SvaraRadera