16 juni 2012

Ordlös lördag- eld

Mera ordlös lördag finns här

12 kommentarer:

  1. Midsommarafton, St Hans aften i Kragerö, Norge. Bålet tänds på en holme och båtarna cirkulerar kring den. Annorlunda dans kring majstång!

    SvaraRadera
  2. Och jag som trodde något förfärligt hade hänt.

    SvaraRadera
  3. Ja det var en annorlunda tradition.
    Trodde också först att det var en olyckshändelse av något slag.

    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  4. Precis som de andra trodde jag att det var en olycka, gasolkök eller nåt. I Finland har man också brasa på midsommar, inte Valborg.

    SvaraRadera
  5. Herregud som jeg savner Kragerø.
    Du har fått med ferjen Kragerø også, ser jeg.
    Takk for bidraget.
    Mormor

    http://www.starbear.no/mormor/2012/06/15/ordlos-lordag-11/

    SvaraRadera
  6. Så fint det blev med din förklaring, trodde först att det var en olycka!

    Ha en trevlig helg!

    SvaraRadera
  7. Så det var ett bål som tändes. Vid första anblick trodde jag att en båt hade gått upp i rök. Dramatiskt bild... speciellt om man tänker på hur jag tolkade den;-)

    SvaraRadera
  8. Häftigt sätt att fira midsommar på, min första tanke var en katastrof.
    Ha en skön lördagkväll;-)

    SvaraRadera
  9. Det var ett mäktigt St Hansbål!
    Intressant med de olika eldsederna från påskeld över valborgsmässobål till St Hansbål

    SvaraRadera
  10. Även jag trodde först att det hänt en olycka. Mysigt med alla båtarna runt omkring.

    SvaraRadera
  11. Nya kunskaper om norska seder.
    Båtar som "dansar" runt istället för barn.
    Naturen på ön är som vanligt vacker - Moder Jord har varit snäll mot Norge!!

    SvaraRadera
  12. Ja det var en lite annan tradition runt Midsommar... Mindre risk att det ska ta sig vidare i vattnet, fast vi hade bål då barnen var små hos deras Farmor & Farfar ... Midsommarstångdans fanns hos Mormor & Morfar:)

    SvaraRadera