3 april 2019

Bhutan- del 5, Bumthang- Trongsa

Äntligen en dag då de höga topparna inte ligger i moln.



Vi stannar till vid ett väveri och tittar på arbetet.






Upp över passet Yutong La på 3400 möh.


De små urnorna på sockeln innehåller kanske någon del av en avliden person.




Vägarbete. Det är ofta arbetskraft från fattiga delstater i Indien.

Så kommer vi till Trongsa. Här ligger en mäktig dzong.

Ett bevakningstorn, Ta Dzong, som numera hyser ett fint litet museum, ligger högt uppe så de kunde ha koll.


Stigen går brant ner till dzongen. Den är byggd 1648. Den låg strategiskt så att ingen kunde passera utan att upptäckas. Fortfarande skall den blivande regenten tjänstgöra här som penlop, chef, innan han kröns till kung.


Det finns 23 olika tempel i den enorma byggnaden, plus alla världsliga delar.

Även apor får plats.


Vårt boende låg högt upp så vi hade utsikt över hela dzongen med bevakningstorn.


När jag fick mitt rum upptäckte jag att dörren inte gick att stänga. Den gled bara upp för det fanns inget som höll dörren på plats. Utvändigt låstes den med hänglås. Oj! sa damen jag pratade med och rusade iväg efter hammare och spik! Så var det löst. Inte första gången heller ser det ut som.
Trongsa ligger på 2200 möh. Kallt var det där. Ett litet element under ett bord värmer inte så mycket. 12 grader vid sängen och 10 i badrummet. Bhutan vill ju satsa på turism, men de har väl en bit kvar. Och det kompenseras av all den vänlighet man möter.

1 kommentar:

  1. Den där dzongen var ju något helt utöver det vanliga. Har nog aldrig sett en sådan fästning/borg förut, inte en på bild. Vilket byggnadsverk! Imponerande igen!
    Så gatuarbeten överlåter bhutaneserna till fattiga gästarbetare från Indien - otippat! Lika förvånad var jag när jag såg en tjej som höll på med att krossa stenar. Där ser man... Världen är full av överraskningar, inte minst tack vara dina rapporter.
    Har ju läst en hel del reportage till "udda" resmål som du har skrivit, men den här är nog den bästa hittills om jag får säga så.

    SvaraRadera